Sıra | DOSYA ADI | Format | Bağlantı |
---|---|---|---|
01. | Islam Medeniyeti Tarihi | pptx | Sunumu İndir |
Transkript
ISLAM MEDENIYETI TARIHIEGITIM/ÖGRETIM VE ILMI HAYAT
ICERIK1. Egitim/ Ögretim Tarihi sürec Kadin egitimi Ulema ve etkinligi2. Ilmi Hayat – Dini/Sosyal Ilimler3. Ilmi Hayat – Fen ve saglik Bilimleri
1. EGITIM ÖGRETIM – A. TARIHI SÜRECHz. Peygamber Dönemi: • Ilim, egitim ve ögretime büyük önem • Hz. P. kendiside muallim olarak gösterilir• Ilme ve ögrenmeye tesvik• Kendisine vahyedilen ayetlerin yazilmasini ve ögretilmesini tesvik etmistir• Darü´l-Erkam = egitim ögretim merkezi• Akabae biatlarinda medine´ye muallim göndermistir• Ilk önemli faaliyet Mescid-i Nebevi´nin egitim-ögretim merkezi olarak insasi (Suffe) • Müsrik muallimlerden istifade ediliyordu• Hz. P. egitimin muhtevasini genis tutmus, metod olarak sabir ve tahammülü tavsiye etmis, yabanci dil ögrenmeye tesvik etmis
Dört Halife dönemi: • Ilimin degerini bilen kisiler• Halkin okuma-yazma ögrenmesi ve dini bilgilerin ögretilmesinde gerekli cabayi harcamislar• Kur´an ve sünnet etrafinda yogunlasan bir egitim ön planda• Hz. Ömer döneminde Kur´an ögretmek icin ögretmenler tayin edilmis ve Kur´an´dan bazi yerlerin ezberlenilmesi emredilmis• okuma-yazma ögretilmine önem verildi• Fikhi meselerin ögretilmesi önemli idi• Hadis egitim konularindan birini teskil ediyordu• Medine´nin yani sira egitim merkezleriEgitim kuruluslarinin 2 ayri gelisim devresi: 1. Kisisel cabaya dayanan ve kendiliginden gelisen okullar2. Egitimin bir devlet göreci olarak algilanmasi sonunda cesitli amaclarla kurulmus okullar : a. Küttablar/mektepler b. Camiler/Mescitler
Emeviler dönemi: • faaliyetler iyice yogunlasmistir• ilmi hareketin agirlik merkezi• Suriye Cölü okul durumundaydi• egitimin önemli bir kismida saraylarda gerceklesirdi• küttablarin sayisi artmistir, köylerde bile mevcuttu• okuma yazmanin yaninda temel dini bilgiler ögretimi• dönemin en önemli metodu ezber• dil ve edebiyat gelismis ve nahiv calismalari yapilmis• bedevilerin egitimi ihmal edilmemistir
Abbasiler dönemi• Okullar ve küttaplar köylere kadar yayilmistir• Camiiler önemli egitim kurumlaridir• Saray egitimi devam etmistirMedreselesme Asamasi: Egitimin camiiden medreseye gecisi• Hem dini ilimler, hem fen bilimleri ve hem dil ve edebiyat gibi bilimler ögretiliyordu• Tam bir üniversite kampüsüne sahipti (yurtlar, mutfak, kütüphane…) Sebepler: 1. Camiilerde olusan asiri ses ve gürültü2. Ilimlerdeki cesitli degisimler ve gelismeler3. Fatimilerin Sii ögretisine karsi düzenli bir egitim cabasi
Çifte Medrese, KayseriGök Medrese, Tokat
B. KADIN EGITIMI• Islami egitim faaliyetleri kadin-erkek ayrimi yapmaksizin tüm toplum kesditlerine yönelikti• Kadini dislayan bir toplum medeniyet gelistiremez ! • Hz. P. kadinlarin egitimiylede ilgilenmsitir • Kadin ögretmenlerde mevcuttu ve büyük katkilari olmustur• Sahabiler de kendi kiz cocuklarinin egitimiyle ilgilenmisler• Kur´a´n´i ezbere bilen kadinlarin sayisi coktu• Kadinler rivayet ve hifzda dikkatli idiler• Kiz cocuklari özel egitime tabi tutulmus• Kadinlar arasinda ünlü tabibler yetismistir
C. ULEMA VE ETKINLIGI • Yöneticilerle halk arasinda köprü vazifesi• Diyanet, ifta, tedris ve kaza tamamen ulemanin elinde idi• Dine dayali devletlerde yüksek otorite sahibi idiler• Osmanli´da devletin 4 temel meslek gurubundan birini olusturuyordu• Halki, devleti ve ülkeyi zararli oldugunu düsündügü akimlardan korumaya calisiyordu. (Gazzali)
2. ILMI HAYAT – DIN/SOSYAL ILIMLERa. Kur´an IlimleriBircok ilim ve sanat subesinin hareket noktasi Kur´an´dirKiraat:• Hz. Osman döneminde Kureys lehcesini esas alan Kur´an nushalari cogaltildi ve bunlari okutmak üzere alimler görevlendirildi• Emevilerde kiraat vecihleri sistemlestirilmis ve cok sayida kiraat alimi yetismis• Ilk eserler Emeviler döneminde yazilmaya baslanilmis ve noktalama ve harkeler bu dönemde konulmustur• Abbasiler döneminde kiraatla ilgili calismalar zirveye ulasmistir.Tefsir: • Kur´an´in bazi yerlerini anlamadaki güclüklerden dogmus• Cesitli sehirlerde tefsir ekolleri dogmustur• Emevilerde tefsirler yazilmaya baslamis• Abbasilerde faaliyetler gelismis ve tefsirde rivayet ve dirayet ekolleri olusmustur
b. Hadis• Halife döneminde gelismistir ve hadislerin yazilmasida bu dönemde baslamistir• Emevilerde hadis yazma faaliyeti yogunluk kazanmis ve isnad uygulamasi da bu dönemde baslamistir• Hicri 1. y.y. isnad sistemi iyice yerlesmis ve diger haberlerdede kullanilmaya baslanmistir• Emevilerde tedvin hareketi • baslamistir • Abbasilerin ilk yillarinda • tasnif faaliyetleri • baslamistir
c. Fikih• Dört halife dönemi rey/ictihadin kullanildigi bir dönemdir (daha sonraki dönemlere örnek teskil etmistir) • Dört sahabe önde gelen fakihler arasinda yer aliyordu• Kamu alaninda istisareye önem verilmis• Re´y, kitap ve sünnetten sonra 3. bir kaynak niteligi kazanmis• Emevilerde fikih ayri bir ilim dali halinde kurulmaya basladi• “Hicac ekolü“ ve “Irak ekolü“ o dönemin simgesi haline gelmis ehl-i hadis ve Ehl-i Re´y• Emevilerde nazari fikih gelismis ve konulara göre ilk fikih kitaplari yazilmis• Abbasiler dönemi fikhin olgunluk cagidir: fikhin tedvini, gelisimi ve mezheplerin olusumu• Abbasiler döneminde fikih kitaplarinin te´lifine girilmistir
d. Kelam• Temel: Islam´i diger inanclara karsi savunma• Dört halife döneminde ortaya cikan itikadi meseleler • zemin hazirlamistir• Emevilerde itikadi tartismalar basladi ve bu ilmin • temelleri atilildi + gruplasmalar olusmaya basladi• Abbasiler döneminde kelam ilmi sistemlesmis ve bazi itikadi mezhepler gelismis, bazilari ise gerilemis• Abbasilerin ikinci döneminde sünni akideyi savunan alimler, ehl-i sünnet kelaminin dogmasina zemin hazirlamistir + Matürridilik ortaya cikmis + Sia, Haricilik ve Mürcie bircok kollara ayrilmis.
e. Tarih• Hadis calismalariyla paralel baslamistir• Siyer-megazi calismalariyla baslamistir• Emeviler döneminde calismalar hiz kazanmis ve ilk siyer-megazi eserlerinin telifine baslanilmistir ve bunun yaninda cahiliye tarihi, genel tarih, islam tarihi, mahalli tarihi, sehir tarihi ve kültür tarihi ile ilgili calismalar da yapilmistir• Siyer-megazi ile ilgili kitaplar h. 1. yy. Sonlarina dogru yazilmaya baslamistir• Emeviler döneminin siyer-megazi alimlerinin en büyügü, hadis alimi Zühri´dir. • Abbasiler döneminde islam tarihciligi sekillenmistir + genel tarih ile ilgili calismalar hizlanmis• Islam tarihi eserleri h. 2 yüzyilda te´lif edilmeye baslanmistir• H. 3. yüzyilda kurulu sistemli genel tarih kitaplari yazilmaya baslanmistir• Geliserek günümüze kadar gelmistir
f. Cografya• Islam öncesinde Araplar, Arabistan ve komsu bölgeler hakkinda bazi cografi bilgilere sahip idiler• Abbasi devletiyle cografya bir ilim dali olarak ortaya cikti ve bu dönem Astronomi ve Iran tarihi üzerine yazilmis pek cok Pehlevice kitap Arapcaya tercüme edildi• Cografya calismalari baslica iki ekole ayrilir: 1. Irak Cografya Ekolü- genel ve tasviri cografya üzerinde ilk defa sistematik olarak yazi yazanlar2. Belh Cografya Ekolü- islam ülkeleri üzerinde cogun calismalar, bölgesel cografyaya dogru bir adim- islam ülkeleri iklimlere göre ayrildi- yuvarlak bir dünya haritasi cizerek Mekke´yi bu haritanin merkezi gösterdiler• Ibn Sina ve Biruni, fiziki, astronomik ve matematiki cografya alanlarinda orjinal katkilarda bulunmuslardir• Islam aleminin bilinen ilk dünya haritasi es-Süretü´l-Me´müniyye´dir ve Me´mun icin cizilmistir• Ibn Havkal ilk müslüman haritacilardan
g. Felsefe• Islam Felsefesi olusum sürecinde kismen Hint, Iran ve büyük oranda Yunan Felsefesinin mirasini kullanmistir• Basit bir taklit olmayip, orjinal eserler ve temel meselelere islam ilkeleri isiginda yeni bir bicim kazandirisitir• Diger felsefe geleneklerinden farkli nitelikler tasimaktadir• Islam felsefesi sistemleri de alanin temel konularina egilmislerdir (Metafizik, estetik, politika…) • Islam düsünürleri din-felsefe uzlasmasini saglamaya calismislardirIslam Felsefesinin Olusum ve Gelisim Süreci: 1. Salt fikri ve ilmi saiklerle2. Hakimiyetlerini pekistirmek icin3. Farkli kültürlerle sürtüsmelerde keni inanclarini savunmak icin4. Islam´in üstünlügünü ispat etmek icin
• En büyük etken yunan felsefe klasiklerinin Arapca´ya cevrilmesidir• Memun kurulan Beytülhikme´yi adeta bir Islam felsefesinin akademisi haline getirdi• Islam felsefesi Dogu ve Bati cizgileri olmak üzere iki kolda gelistiIslam Felsefesinin temel okullari1. Tabiatcilar: Bilgi deney ve tümevarim metodu ile duyumlar ile elde edilir2. Maddeciler: Bilginin kaynagi duygulardir3. Messailik: Aristo mantigi ve metafizigine dayanir4. Batiniler: hakikate batini anlamin kesfiyle ulasilabilir5. Ihvan-i Safa: tabiat ilimlerinden faydalanarak din ve felsefeyi uzlastirma cabasi6. Israkilik: Bilginin kaynagi kesf, ilham ve sezgi
Islam dünyasinda felsefeye karsi takinilan tavir: 1. Felsefenin coktanrici yunan toplumunun bir ürünü olmasi2. Mütercimlerindini kimligi meselesi3. Felsefenin sunnilige karsi kullanildigi iddasi4. Yeni bir felsefi din ihdasi iddiasi5. Tanritanimazligin kaynagi oldugu düsüncesi6. Kimi felsefi düsüncelerin islam´in temel ilkeleri ile uyusmadigi iddiasi7. Filozoflarin felsefi görüslerini birer ilmi hakikat gibi savunmalari8. Yabanci kültürlere gereginden cok acilmanin bir kültürel krize yol acacagi iddasi9. Filozoflarin genellikle özel hayatlarinda dini emirler hususunda lakayt davranmalari
h. Edebiyat ve Dil• Islam dunyasinin belli basli sehirleri, mekke, medine, basra, ve kufe ve sam sehirleri edebiyat ve dusunce merkezi olmuslardir.• Basra ve Kufe nahiv ve dil calismalarinin merkezleri haline gelmislerdir ; buralarda fasih arapcada onemli bozulmalar oldu. Bu nedenle arapçanin korunmasi zaruret haline geldi.• Emeviler doneminde ilk olarak nahivle ugrasan kimse : Ebü’l Esved ed-Düelî• Abbasiler döneminde gelisecek olan edebiyat meclisleri, Emeviler döneminde ortaya cikmistir.• Mektuplar : mektuplarda tehdit, nasihat, tesvik, yardim istemegibi tarzlarda kullanilan ifadeler edebï tarzda yazildiginda önemli belge oluyorlardi.• Tevkîât : resmi yazilarla dilekçelerin üzerine ve kenarina yazilan serhler birer edebî malzeme teskil ediyordu.• Hitâbet : fikirlerin yayilmasi içn onemli bir araçti,• valiler halka vatanseverlik duygusu asilamak icin • kullanmislardir.
• Siir : emeviler doneminde en buyuk fikri gelismelerden birisi siir alaninda gerceklesmistir. Siir bu donemde iki ayri dal halinde gelisti: ask siiri ve siyasi siir • Nesir : edebi nesrin hazirlanisi yonundeki buyuk atilimlar emeviler doneminde gerceklesmistir.• Sözluk calismalari : abbasiler doneminde sozluk calismalari zirveye ulasmistir, ilk defa Halil b. Ahmed Kitabu’l Ayn ‘i yazark belli bir sistem icinde muhtelif konulari bir araya getirdi.• Makâmât : hikaye kahramani olarak seçilen gosterissiz, kayitsiz dolasan bir sahsin her biri baska bir macerasini anlatan hikayeler mecmuasidir ; kultur tarihi kaynagidir.• Evail edebiyati : Islam medeniyetinde meydana gelen edebiyat Arap edebiyatindan ibaret degildir. Cesitli dil ve irklara mensup Muslumanlar da Islami dönem edebiyatlarindan olusturulmuslardir : Yusuf ile Zuleyha misali.
3. ILMÎ HAYAT - FEN VE SAGLIK BILIMLERIa. Matematik• Müslümanlar erken dönemlerden itibaren matematikle mesgul olmaya baslamistir. Kiblenin tayini, namaz vakitlerinin tespiti ve miras paylasimi gibi hususlarda matematik bilgisine ihtiyaç duyuluyordu. • Ünlü matematikçiler arasinda: - Harizmi, Muhammed b. Mûsâ - Abdülhamid b. Vâsî b. Türk - Benî Mûsâ kardesler vardir..• Geometri müslümanlarla büyük bir gelisme ve ilerleme kaydetmistir, bu alani daha ziyade astronomi için kullanmislardir.
b. Astronomi• Astronomi, Müslümanlarin en erken ve en çok üzerinde durduklari ilimlerdendir. Namaz vakitlerinin belirlenmesi gibi bir çok pratik faydalar görmüslerdir.• Mem’un döneminin ünlü astronomlari: Abbas b. Saîd Cevherî, Ferganî, Habes el- Hâsib, Ebu Ma’ser el-Belhi• 9. y.yilin meshur astronomlari arasinda: Bettanî yer alir, Islâm’da ilk astronomie doktrinleri daha çok Battamyusçu ve Hint tesirlidir, kendisi de ilk anti-battamyusçu düsünürlerdendir.• 10. y.yilin ünlü astronomlari: Abdurrahman es-Sufî, Beni Musâ Kardesler, Ebu Said es- Siczi gibi astronomlar meshurdu..• 11. yy Islâm dünyasinda astronominin en yüksek dönemi olarak sayilir. Endülüs’ün Hristiyanlar tarafindan ele •geçirilisi, bu ülkedeki astronomi çalismalarinin •da sonu olmustur.
c. Rasathaneler• Gözlemevleri olan Rasathaneler genellikle bir medreseye bagli olarak kullanilirdi. Mâli ve idâri isleyisleri bakimindan 2 tür rasathaneye rastlanir: Resmi olanlar: devlet eliyle veya hükümdarlar tarafindan kurulan Özel olanlar: bilginlerin kendi imkanlariyla bilimsel arastirmalar yapmak için kurduklari rasathanelerdir.d. Fizik ve Optik• Islam medeniyetinde fizik bilimi mektepleri genel olarak ikiye ayrilir: - Aristocu fizik akimi - Kelamcilar ve bilim adamlari• Bütün bilim tarihcileri kum saatinin müslümanlar tarafindan icât edildigini tartismasiz kabul etkmektedir.• Ayrica, ilk hassas teraziler müslümanlar bilginler tarafindan icât edildigi bilinmektedir.
e. Kimya• Bugünkü modern kimyanin temelleri islâm medeniyetinde atilmistir. • Kimya ilminin en ünlü ismi olan, tabiât filozofu ve çok yönlü alim Câbir b. Hayyan: Kûfe’de kendisi için bir laboratuvar yaptirmistir. • Mûslümanlar, kimyasal islemler için toprak, maden, cam, ve tahtadan yapilmis çesitli kaplar imal etmislerdir.f. Biyoloji• Islâm bilim tarihinde genel biyolojin genel tabiât bilimleri ve kozmoloji içinde gelismistir.• Câhiz, genel biyoloji ve zooloji konusunda dikkate deger vermistir.
g. Botanik• Bitkiler tedavi amaciyla da kullanildigi icin, botanikle ilgili eserler ve calismalar ortaya cikmaya baslamistir.• Bîrûnî, botanik alaninda özel çalismalar ve gözlemler yapmis, bitkisel ilaç listesi hazirlamis.h. Zooloji• Kur’an’da ve hadislerde hayvanlardan sikça bahsedilmistir.• Hayvanlar alaninda yazanlar, yasayislarinin, morfolojik özelliklerini ve karakterlerini yansitan yönüyle• ele almislar, insanlara zararlarini ve• faydalarini islemislerdir.
i. Tip ve Eczacilik• Müslümanlar alimlerin çogu ayni zamanda birer tabipdiler. Islam tibbi çevre kültürlerden etkilenmistir.• Ebû Bekir Râzî ile islam tibbi büyük gelisme saglamistir.• Ali b. Isa el-Kehhâl, göz hastaliklari üzerine yaptigi çalismalarla ün kazanmis, Islâm dünyasinin en büyük hekimlerinden birisiydi.• Ibn Sinâ dunya tip tarihin övündügü ve kendisiyle islâm tibbinin zirveye ulastigi bir sahsiyettir.• Islam dünyasinda ünlü cerrahlar yetismistir Ebü’l-Kasim ez-Zehrâvî gibi müslüman cerrahlarin en üstünü olarak kabul edilir; birçok ameliyati tarif etmis, kanamalarin nasil durduruldugunu aciklamis.• Tip tarihinde ameliyatlarda anestezi ilk defa müslümanlar tarafindan kullanilmistir.
j. Saglik kurumlari• Islam’in insan sagligina vermis oldugu öneme paralel olarak Müslümanlar saglik kurumlari olusturmuslardir; ilk saglik kuruluslari Bîmaristan olarak bilinir. • Saglik kurumlarinin ilk örneklerini Hz. Peygamber zamanina kadar götürmek mümkündür. • Islam dünyasinda ilk sistemli hastaneler Emevîler döneminde olmustur.• Selçuklular dönemi saglik kurumlarindan biri seyyar hastanelerdi, ordular icin seyyar hastaneleri vardi.• Bilimsel tip egitimi Abbasîler zamaninda baslamis.• Islam dünyasinda büyük hastaneler erkek ve kadinlar bölümlerinden meydana geliyordu.