Sıra | DOSYA ADI | Format | Bağlantı |
---|---|---|---|
01. | Mi̇mari̇ Tasarim Eği̇ti̇mi̇nde Bi̇li̇şi̇m Teknoloji̇leri̇ni̇n Kullanimi Ve Etki̇leri̇ | ppt | Sunumu İndir |
Transkript
MİMARİ TASARIM EĞİTİMİNDE BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİNİN KULLANIMI VE ETKİLERİ Dr. Tayfun YILDIRIM, Nurgül İNAN, Arzu ÖZEN YAVUZ Effects and Utilization of Information Technologies in Architectural Design Education
Bilgi ve iletişim teknolojilerinin, kullanıldığı alanlarda verimliliği artırması ve sağladığı olanaklar nedeni ile eğitim alanında da kullanımı hızla artmakta ve geleneksel eğitim biçimlerini temelden değiştiren bilgisayar odaklı “dijital teknoloji devrimi” yaşanmaktadır. Böylece geleneksel eğitim sistemindeki; gerek mekansal, donanımsal, gerekse eğitim içeriğinin; hazırlanması, sunulması ve sınanmasında değişimler olmaktadır. Problem Alanı Bilgiyi kullanmada güncel teknolojilerin sağladığı görsel/işitsel iletişim ortamları, öğrenme hızını ve kalitesini arttırmaktadır. Bilişim teknolojileri; mimarlık eğitiminde de önem kazanmış, dijital ortamda tasarım ve araştırma olanaklarının kullanılması zorunlu hale gelmiştir. 1
Mimarlık eğitimi alan öğrencilere, tasarım probleminin bilgisayar ortamında nasıl ele alınacağını somut olarak görmeleri açısından; bilgisayarla mimari tasarım kuramlarını, yöntem ve modellerini tanıtmak ve öğrencileri bu konularda eğitmek önemlidir. Bu çalışmada, bilişim teknolojilerinin mimari tasarım eğitiminde kullanım olanaklarının tanıtılması ve olumlu-olumsuz sonuçlarının irdelenmesi amaçlanmaktadır. AMAÇ KAPSAM •Gazi Üniversitesi Mimarlık Fakültesinde; tasarım eğitiminde kullanılan bilişim destekli dersler ve uygulamaları ile buradan elde edilen sonuçlar ele alınmıştır 2
Mimarlık eğitimi alan öğrencilere, tasarım probleminin bilgisayar ortamında nasıl ele alınacağını somut olarak görmeleri açısından; bilgisayarla mimari tasarım kuramlarını, yöntem ve modellerini tanıtmak ve öğrencileri bu konularda eğitmek önemlidir. Bu çalışmada, bilişim teknolojilerinin mimari tasarım eğitiminde kullanım olanaklarının tanıtılması ve olumlu-olumsuz sonuçlarının irdelenmesi amaçlanmaktadır. AMAÇ KAPSAM •Gazi Üniversitesi Mimarlık Fakültesinde; tasarım eğitiminde kullanılan bilişim destekli dersler ve uygulamaları ile buradan elde edilen sonuçlar ele alınmıştır 2
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE EĞİTİM YÖNTEM BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE MİMARi TASARIM EĞİTİMİ Geleneksel Tasarım Stüdyosu- Dijital Tasarım Stüdyosu BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİNİN MİMARLIK EĞİTİMİNDE KULLANIM BİÇİMLERİ Bilgisayar Teknolojilerinin Kullanımı-İletişim Teknolojilerinin Kullanımı 1 2 3 BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİNİN MİMARLIK EĞİTİMİNDE KULLANIMINA BİR ÖRNEK 4 3
Yirmi birinci yüzyılın en değerli gücü olan bilgi, teknolojik gelişmelerle birleşince bilişim teknolojilerini oluşturmuştur. Bilgi, günümüz ekonomisinde toplumların rekabet güçlerini ve gelişmişlik düzeylerini belirleyen en önemli unsurlardan biridir. Bilgi ekonomisine geçişte eğitimden sağlığa kadar her alanda bilişim teknolojileri kullanılarak insan kaynaklarının geliştirilmesi ve yaşam boyu eğitim öncelikli önem taşımaktadır . Bilişim Teknolojileri 4
Endüstri, ekonomi ve iletişim gibi birçok toplumsal sistem eğitim kurumlarının teknolojiyi kullanabilen bireyler yetiştirmesini beklemektedir. Bu beklenti sadece teknoloji kullanımını öğretmeyi değil aynı zamanda öğretim etkinliklerinde kullanmayı da kapsamaktadır. Bu doğrultuda, başta üniversiteler olmak üzere tüm eğitim kurumlarında değişik uygulamalar yürütülmektedir. Eğitimciler ve araştırmacılar kendi alanları ile ilgili doğru ve etkili bilişim teknolojilerinin kullanım olanaklarını araştırmaktadırlar. Bilişim Teknolojileri ve Eğitim 5
Mimarlık eğitimi; hem diğer eğitim dallarında olduğu gibi, bilgi aktarımı ve ölçme- değerlendirme gibi yöntemleri içeren teorik dersleri; hem de tasarım eğitimine özgü uygulamalı stüdyo çalışmalarını içermektedir. Tasarım eğitimi; bilginin öğrenciye doğrudan aktarıldığı ve sınandığı bir ortamdır. Tasarım eğitiminin temel özelliği; öğrenciye ait tasarımın eğitimci tarafından bire bir karşılıklı görüşme biçiminde eleştirilmesi ve yönlendirici bilginin aktarılmasıdır. Mimari Tasarım Eğitimi 6
Geleneksel tasarım stüdyolarında, zihinsel bir süreç olan tasarlama sürecinde oluşturulan imgelerin dışsallaştırılması amacıyla grafik anlatım teknikleri ile geliştirilen eskizler ve maketler kullanılmaktadır. Geleneksel Mimari Tasarım Stüdyosu 7
Bilişim teknolojilerinin Mimari tasarım eğitiminde kullanılmasıyla birlikte, kağıt üzerine yapılan çizimlerin ve maketlerin kullanıldığı, geleneksel tasarım stüdyolarından , dijital tasarım stüdyolarına geçiş süreci yaşanmaktadır. Dijital Mimari Tasarım Stüdyosu 8
• Yazı, tablolama, sunuş v.s. • Multimedia olanakları, • Internet, intranet, ve extranet ile bilgi iletişimi, • Uzaktan eğitim sistemleri (web+multimedia) MİMARLIK EĞİTİMİNDE BİLGİSAYAR TEKNOLOJİLERİN KULLANIMI GENEL AMAÇLI KULLANIM 9 Bu derslerin amacı, öğrencilere; Teorik dersleri ile ilgili araştırma, Sunum, Paylaşım İletişim becerilerini kazandırmaktır.
MİMARLIK EĞİTİMİNDE BİLGİSAYAR TEKNOLOJİLERİN KULLANIMI ÖZEL AMAÇLI KULLANIM •Tasarım üretiminde; •Çizim, •3 boyutlu modelleme-animasyon, •Bina performanslarının simulasyonu •Diğer disiplinler ile iletişim •Yapı üretiminde •Malzeme stok kontrolu •Keşif-metraj, • iş akış programlaması 10
MİMARLIK EĞİTİMİNDEKİ ÖZEL AMAÇLI YAZILIMLAR Mimarlıkta, tasarım ürününe ait zihinsel sürecin somutlaştırılması gerekmektedir. Tasarım derslerine yönelik özel programların (CAD programları) kullanımı ile öğrenciler, zihinlerinde oluşturdukları imajları, fotogerçekçi biçimde nesnelleştirebilmektedir. 11
MİMARLIK EĞİTİMİNDEKİ ÖZEL AMAÇLI YAZILIMLAR Mimarlık eğitimine yeni başlayan öğrencilerin yaşadıkları en büyük zorluk, tasarladıkları ürün ile mekansal ilişkilerini yorumlamak ve iki ve üç boyutlu modellerle anlatmaktır. Tasarım eğitiminde kullanılan iki ve üç boyutlu model üretebilen özel bilgisayar programları (Mimari çizim ve görselleştirme amaçlı yazılımlar), öğrencinin, düşüncelerini görsel olarak aktarabilmesi için yardımcı bir araç olarak kullanılmaktadır. 3D modelleme ve animasyon dersi (Mehmet Arıdoğan) 3D modelleme ve animasyon dersi (Kenan Bilhan) 12
MİMARLIK EĞİTİMİNDEKİ ÖZEL AMAÇLI YAZILIMLAR Mimarlık eğitim ve uygulama alanında kullanılan grafik amaçlı, bilgisayar destekli tasarım (CAD) yazılımları; •Pixel bazlı yazılımlar, •Vektör bazlı yazılımlar, •Katı modelleme ve NURBS (Eğrisel Formlar) yazılımlar, •Obje bazlı yazılımlar, •Fotogerçekçi mimari simülasyon yazılımları olarak beş grupta incelemek mümkündür. 13
İki boyutlu en küçük tanecik olan pixellerin yanyana gelmesi, renk atanması işlemleri ile grafik elde edilen yazılımlardır PİXEL BAZLI YAZILIMLAR 14
Çizgi elemanı ve telçerçeve (wıreframe) ile ızgara (mesh) biçiminde çizim üreten yazılımlardır. VEKTÖR BAZLI YAZILIMLAR 15
Vektörel yazılımların benzeri olmakla birlikte; düzenli geometrik formların dışında kalan eğrisel, organik ve irrasyonel formların yaratılmasında kullanılmaktadır. NURBS BAZLI YAZILIMLAR 16
Temel geometrik formların, taşıyıcı sistem, duvar, kapı, pencere gibi yapı elemanlarının blok kütüphaneler halinde yazılımda var olduğu ve tasarımcı tarafından parametrik olarak seçilerek; mimari kompozisyonun elde edildiği yazılımlardır. OBJE BAZLI YAZILIMLAR 17
Vektör veya obje bazlı yazılımda üretilen üç boyutlu bina modellerine kamera, ışık ve yapı malzemeleri eklenerek mimari ürünlerin fotogerçekçi görüntülerinin elde edildiği yazılımlardır . FOTOGERÇEKÇİ MİMARİ SİMÜLASYON YAZILIMLARI 18
FOTOGERÇEKÇİ MİMARİ SİMÜLASYON YAZILIMLARI Gazi Üniversitesi Mimarlık Bölümü Lisans Dersi “Mimari Amaçlı Multimedya” Dersi kapsamında , Red-Green Filtre ile hazırlanmış bir Stereografik – Anaglif Mimari Perspektif Örneği. 19
20
Sanal gerçeklik (Virtual Reality-VR). kişinin bir veya birden çok duyusuna hitap eden ve kullanıcıların hareketleri ile gerçek zamanlı oluşan bilgisayar yaratımlı sanal bir dünyadır. Kullanıcının hareketi ile gerçek zamanlı bir etkileşim içerisinde olması sanal gerçeklik sistemlerini diğer sistemlerden ayıran en önemli özelliktir. SANAL GERÇEKLİK YAZILIM VE DONANIMLARI 21
Mimari çizim ve görselleştirmeye yönelik bu yazılımların kullanılması ile • mekanı anlama, • yorumlayıp değerlendirme • yeniden üretme süreci hızlanmaktadır. Yazılımların sağladığı olanaklar öğrencilerin ışık, renk, doku, yansıma gibi etkileri görebilmesini ve mekana ilişkin deneyimleri yaşamalarına olanak verir. 22 MİMARLIK EĞİTİMİNDE BİLGİSAYAR TEKNOLOJİLERİN KULLANIMI
Bilişim teknolojilerinin tasarım eğitiminde kullanımı; tasarım sürecini bilinçli olarak izleyebilme, esnetebilme, parametrik olarak inşa ederek küçük değişiklikleri tüm sistemi bozmadan yapabilme olanaklarını sayısal ve görsel destek vererek sağlamaktadır. 23 MİMARLIK EĞİTİMİNDE BİLGİSAYAR TEKNOLOJİLERİN KULLANIMI
Mimarlıkta ve tasarım eğitiminde bilgisayar teknolojilerinin kullanımı; Üretimde hız, Revizyon kolaylığı, Yeni alternatiflerin üretilmesindeki kolaylıklar, İnsan hatasının azaltılması, Kesinlik – hassasiyet, Arşivleme kolaylıkları, Bilgiye hızlı erişim, Fotogerçek görüntüler gibi olumlu girdiler sağlamaktadır MİMARLIK EĞİTİMİNDE BİLGİSAYAR TEKNOLOJİLERİN KULLANIMI 24
İnternet üzerinden bilgiye erişim, (elektronik kütüphane, elektronik yayınlar, mimari arşivler vb. gibi), Bilgi paylaşımı Uzaktan eğitim MİMARLIK EĞİTİMİNDE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİN KULLANIMIiletişim teknolojilerinin kullanımı karşılıklı veri iletişimini hızlandırmakta, zaman ve mekandan bağımsız hale getirmektedir. 25
Karşı etkileşimli iletişime ihtiyaç duyan tasarım eğitiminde internet teknolojisinin getirdiği en büyük kolaylık, tasarım kritiğini zaman ve mekandan bağımsız hale getirerek uzaktan eğitime olanak sağlamasıdır. İnternet teknolojileri mekan olarak birbirinden uzak konumlardaki eğitimci ve öğrencinin işbirliği yaparak ve iletişim kurarak dijital ortamlarda tasarımlarını yapmalarına olanak verir. Eğitimci ve öğrenci – Eş zamanlı – Ayrı zamanlı oturumlarda birbirleri ile iletişim kurabilirler, tasarım bilgilerini ve tasarımla ilgili görüş ve düşüncelerini, internet ortamında ve bilgisayar desteği ile paylaşırlar. İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNİN MİMARLIK EĞİTİMİNDE KULLANIMINA BİR ÖRNEK – UZAKTAN EĞİTİM 26
Ayrı zamanlı iletişim; kullanıcılardan birincisinin veriyi gönderdikten sonra, eğitimcinin bu veriyi alıp, üzerinde gerekli işlem ya da kontrolleri yaptıktan sonra, tekrar öğrenciye geri gönderdiği eş zamanlı olmayan veri alış verişidir. Örneğin; tasarımların e-mail yoluyla gönderilmesi, internet sayfasına ödevlerin eklenmesi vb. AYRI ZAMANLI İLETİŞİM 27
Eş zamanlı iletişim; her iki kullanıcının aynı masa üstünde çalışıyormuş gibi, ekranda aynı dosyayı görüp her ikisinin de bu dosya üzerinde işlem yapmalarına ve böylece aynı anda çalışmalarına olanak tanıyan veri alış verişidir. Bu sistemde, aynı zamanda kullanıcılar birbirlerine ses ve görüntülerini de gönderebilmektedirler. EŞ ZAMANLI İLETİŞİM 28
Mimari tasarım eğitimi sürecinde öğrenci ve eğitimci masa başında karşılıklı konuşarak ve çizim üzerinde düzenlemeler yaparak proje kritiğini gerçekleştirmektedir. TASARIM STÜDYOSU -MASA BAŞI KRİTİĞİ 29
SANAL TASARIM STÜDYOSU – UZAKTAN MASA ÜSTÜ KRİTİĞİ ÖĞRENCİ 1- ESMA GÜL ALP- 2009 30
ÖĞRENCİ ÇALIŞMASI EĞİTMEN KRİTİĞİ SANAL TASARIM STÜDYOSU – UZAKTAN MASA ÜSTÜ KRİTİĞİ ÖĞRENCİ 1- ESMA GÜL ALP- 2009 31
ÖĞRENCİ ÇALIŞMASI EĞİTMEN KRİTİĞİ SANAL TASARIM STÜDYOSU – UZAKTAN MASA ÜSTÜ KRİTİĞİ ÖĞRENCİ 1- ESMA GÜL ALP- 2009 32
MUHAMMET SANAL TASARIM STÜDYOSU – UZAKTAN MASA ÜSTÜ KRİTİĞİ ÖĞRENCİ 2- MUHAMMET BAŞEĞMEZ- 2009 33
ÖĞRENCİ ÇALIŞMASI EĞİTMEN KRİTİĞİ SANAL TASARIM STÜDYOSU – UZAKTAN MASA ÜSTÜ KRİTİĞİ ÖĞRENCİ 2- MUHAMMET BAŞEĞMEZ- 2009 34
ÖĞRENCİ ÇALIŞMASI EĞİTMEN KRİTİĞİ SANAL TASARIM STÜDYOSU – UZAKTAN MASA ÜSTÜ KRİTİĞİ ÖĞRENCİ 2- MUHAMMET BAŞEĞMEZ- 2009 35
ÖĞRENCİ ÇALIŞMASI EĞİTMEN KRİTİĞİ SANAL TASARIM STÜDYOSU – UZAKTAN MASA ÜSTÜ KRİTİĞİ ÖĞRENCİ 2- MUHAMMET BAŞEĞMEZ- 2009 36
İnternet teknolojilerinin tasarım stüdyosu eğitiminde kullanılması ile, • Eğitimci ve öğrencinin zamana bağlı olma, bina gereksinmesi, eğitim programı içinde kısıtlı görüşme olanakları gibi olumsuzlukları ortadan kalkmış, • tasarım süreci hızlanmış ve daha verimli hale gelmiştir İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNİN MİMARİ TASARIM EĞİTİMİNDE KULLANILMASI 37
Tasarım eğitimi gibi karşı etkileşimli yüz yüze eğitimin verildiği bir ortamda, bilişim teknolojileri; bilgi paylaşımının yanında öğrenciye hız, zaman, çeşitlilik ve görsellik gibi avantajlar sunmaktadır. Dolayısıyla mimarlık eğitiminde bilişim teknolojilerinin kullanımına geçiş zorunlu bir süreçtir. SONUÇ VE ÖNERİLER 38
• Bilgi kaynaklarına ulaşımda hız sağlamaktadır. • Tasarımda hız, hassasiyet, insan hatasını azaltma, arşivleme ve erişim kolaylıkları sağlamaktadır. • Tasarımın daha kısa sürede gelişmesini sağlamaktadır. • Tasarım sürecinde kısa sürede daha fazla alternatif üretme şansını artırmaktadır. • Öğrencinin mekanı algılama, değerlendirme ve yeniden üretme süreci hızlanmaktadır. 39 SONUÇ VE ÖNERİLER
• Öğrenciler, zihinlerinde oluşturdukları imajları, fotogerçekçi biçimde nesnelleştirebilmektedirler. • Gerçeğe yakın görsel benzetimler ve canlandırmalar, öğrencilerin mekana ilişkin deneyimleri yaşamalarına olanak vermektedir. • Bilişim teknolojilerinin uzaktan erişime olanak sağlaması ile birlikte, eğitimci ve öğrencinin zamana bağlı olma, bina gereksinmesi, eğitim programı içinde kısıtlı görüşme olanakları gibi olumsuzluklar ortadan kalkmaktadır. 40 SONUÇ VE ÖNERİLER
• Dinamik bir yapıya sahip olan bilişim ortamında, yazılımlardaki değişikliklerle birlikte, donanımlar yetersiz kalmaktadır. • Eğitim programı ve programda yer alan derslerin birbirleri ile ilişkilerinin kurulması, eğitici kadronun bu amaçlar doğrultusunda dijital bilgi birikimine sahip olmaları ve bu bilgilerin sürekli güncellenmesi gerekmektedir. 41 SONUÇ VE ÖNERİLER
Bilişim teknolojisi mimari eğitimin vazgeçilmez bileşenlerinden biri haline gelmiştir. SONUÇ OLARAK 42